[muzyka] Witajcie w kolejnym odcinku podcastu "Gadanie Gadesa". Jak co roku, pod koniec listopada, ma miejsce tzw. czarny piątek, który w skrócie można nazwać czasem na zrobienie wyjątkowo okazyjnych zakupów. Tak przynajmniej bywało kiedyś.
Obecnie czasy promocji zdarzają się naprawdę często w ciągu roku i w zasadzie każda okazja w kalendarzu jest dla producentów szansą na ogłoszenie wyprzedaży, obniżek i wyjątkowo dużych upustów cenowych. No ale o tym już mówiłem nie raz i nie dwa, więc myślę, że nie ma się co tutaj powtarzać.
Jako, że najbliższy piątek będzie właśnie tym czarnym, bo obecny odcinek ukazuje się według planu 19 listopada 2023 roku, przejrzałem oferty najpopularniejszych sklepów z oprogramowaniem audio, no bo to tutaj należałoby oczekiwać największych obniżek.
Obniżki na sprzęt także się trafiają, żeby nie było, ale niestety znacznie rzadziej. Po prostu sprzęt swoje musi kosztować, żeby się zwrócił producentowi w jakiś sposób, więc trudniej ciąć jakoś drastycznie jego cenę. Oprogramowanie za to można powierać bezkosztowo, to i o duże upusty łatwiej.
Na wstępie tego nagrania zastrzegam, że odcinek nie jest żadną reklamą, żadnego sklepu, żadnego z tych omawianych sklepów zresztą nie polecam, żebyście tam akurat kupowali, a nie gdzie indziej. Od żadnego z tych sklepów nie dostałem żadnego wynagrodzenia, żadnych upustów, żadnych obniżek, żadnych promocji, za to, że wam o tych sklepach opowiem.
Po prostu ja z tych sklepów korzystam i czasem coś w nich kupuję. Jestem też zapisany do ich newsletterów, więc mniej więcej na bieżąco dostaję informacje o ewentualnych promocjach, dlatego też było mi łatwiej przygotować jakiś taki przegląd tego, co się aktualnie w tych sklepach dzieje.
Oczywiście kupujcie gdzie wam wygodnie. Ja do tego nic nie mam, ale żeby była jasność, po prostu mówię skąd biorę dane informacje, żebyście mogli w razie czego wejść i to zweryfikować. Zła wiadomość póki co jest taka, że nie trafiłem na razie na jakieś szałowe wyprzedaże.
Materiał ten nagrywam 13 listopada, więc jeszcze parę dni do tego samego czarnego piątku zostało, więc jeszcze coś się może zmienić i zachęcam, żeby sobie sprawdzić na bieżąco to, co się dzieje w sklepach, ale póki co jeszcze żadnych szałowych wyprzedaży nie ma.
Zacznę może od sklepu serwisu Plugin Alliance, bo tam znalazłem coś takiego, co nazywa się Cyber Season, czyli cybernetyczny sezon, powiedzmy, że tak to można sobie w wolnym tłumaczeniu wyjaśnić. No i obniżki są obiecujące, bo nawet o 90%.
Niestety, przejrzałem sobie te najbardziej obcięte cenowo wtyczki, nie ma tam niestety nic, na co warto by się rzucać bez żadnej weryfikacji. Wprawdzie jest coś, co ja osobiście chętnie bym sobie dokupił do mojego studia, chociaż nie wiem po co, ale to jest korektor Kirchhoff EQ.
Przez wiele osób jest on uważany za potężniejszy od bardzo dobrego korektora Pro-Q3 firmy Fabfilter, ale jest też dużo droższy. No i przez niektórych uważany za lepszy, lepiej działający, bardziej przezroczysty, no i tak dalej, co tam chcecie sobie do tego dopisać.
I ja jestem ciekawy, czy tak rzeczywiście jest. No i chętnie miałbym coś takiego w swoim narzędziowniku, mimo że nie używam korektorów ostatnio zbyt często. I tutaj ciekawostka, że rzeczywiście akurat Kirchhoff EQ jest mocno przeceniony, bo z 300 euro przeceniono go na 100 euro.
Czyli rzeczywiście przecena była spora, niestety po przecenie cena nadal jest wysoka. I z tego względu raczej się nie będę rzucał na to, żeby sobie ten korektor kupować, no bo Fabfilter Pro-Q3 kosztuje bez żadnej obniżki 170 euro, więc gdyby Fabfilter się zdecydował na jakąś obniżkę typu 30%, no to już mamy podobne ceny i nie wiem, czy faktycznie ten Kirchhoff jest aż o tyle lepszy od tego korektora Fabfilter.
No ale dobra, nie samymi korektorami człowiek żyje. Poza tym w Plugin Alliance znalazłem jeszcze na przykład Saturator 2 od Loop Trotter, kosztuje on 39 euro. No i to jest rzeczywiście fajna propozycja dla osób, które szukają Saturatora.
Oprócz tego znalazłem też Channel Strip BX Console Focusrite SC. Ten akurat Channel Strip mam, testowałem go i jest bardzo fajny. Natomiast on kosztuje po obniżce 50 euro. No i ja osobiście nie uznałbym tego za korzystną cenę, bo kiedy sam go kupowałem jakiś czas temu, to musiałem za niego zapłacić kilka czy kilkanaście euro.
Był tak przeceniony w tym samym sklepie w Plugin Alliance. Więc wydaje mi się, że jeśli ktoś chciałby akurat konkretnie ten model, to warto poczekać aż Plugin Alliance zrobi taki dzień wyprzedaży, bo czasami tam się zdarzają takie wyprzedaże, że można naprawdę za dosłownie kilka czy kilkanaście euro kupić bardzo dobrą wtyczkę.
Dobra, to był Plugin Alliance. Waves, oczywiście Waves, czyli mistrz promocji, mistrz wyprzedaży, trąbi o obniżkach już od początku listopada. Reklamuje je jako tak zwany Early Black Friday, czyli taki wczesny czarny piątek.
Jak na Waves, rzeczywiście tutaj obniżki są, bo to nie jest to tradycyjne 29 euro, jak to zazwyczaj było, tylko 19 euro. Za to Waves robi to falami, czyli co tydzień prezentuje kilka wtyczek, które są w takiej obniżonej cenie.
No i po tygodniu jest wymiana, potem jest następny komplet takich wtyczek. Więc jeśli chcecie trafić na coś ciekawego, to warto było od początku listopada obserwować Waves. Jeśli oczywiście nie macie nic przeciwko samemu modelowi sprzedażowemu firmy Waves, no to jak najbardziej.
Same wtyczki są naprawdę bardzo dobre, więc można śmiało sobie od nich zgarnąć coś fajnego. Niewiele dzieje się póki co w Audio Deluxe. Są te obniżki od Waves, są obniżki od Izotope, są obniżki od Universal Audio i od Tokyo Dawn Labs.
Tutaj taka ciekawostka od Universal Audio, jeśli ktoś zdobył w ostatnich tygodniach darmowy kompresor optyczny LA-2A Free, taką wersję Universal Audio oferował, że można było sobie za darmo to ściągnąć, to jeśli ktoś ma, to za 30 euro może dokupić sobie taki crossgrade czy upgrade do trzech wersji komercyjnych tego właśnie emulatora, czyli do LA-2A i to są takie bogatsze wersje tej samej wtyczki.
One mają różne takie dodatkowe małe funkcje, których w tej darmowej wersji nie było. Jeśli ktoś jest zainteresowany, to jest okazja, żeby sobie okazyjnie w takiej niższej cenie kupić. Od Tokyo dostajemy kilka propozycji wersji takich edycji dżentelmeńskich tak zwanych.
Czyli mamy tutaj kompresor TDR Molot, limiter TDR limiter, czy limit? Nie pamiętam teraz. Korektor TDR Nova i kompresor masteringowy TDR Kotelnikow, wszystkie one za około 1/3 pierwotnej ceny. A te edycje dżentelmeńskie to są po prostu edycje trochę bogatsze od tych wersji darmowych, no bo Tokyo Dawn Labs oferuje te wszystkie wtyczki także w wersjach darmowych i one są troszkę okrojone.
A tutaj mamy możliwość za powiedzmy 19 euro dokupić sobie taką pełną wersję z pełną funkcjonalnością. Więc jeśli ktoś używał wersji darmowych i czuł troszkę tam braki, że chciałby jeszcze coś więcej, no to ma okazję, żeby sobie akurat wtyczki tej firmy dokupić.
Inny popularny sklep to jest Plugin Boutique i on ma chyba najszerszą ofertę i najwięcej takich promocyjnych okazji. Bo oprócz Universal Audio, czyli to co było na Audio Deluxe, oprócz Tokyo Dawn Labs, czyli też to samo co na Audio Deluxe, oferuje on całkiem dobre wtyczki brytyjskiej firmy Sonox.
Za 30 euro kupimy całkiem przyzwoity korektor Claro albo limiter inflator. Jeśli ktoś szuka akurat tego typu wtyczek, no to może sobie solidne wtyczki od firmy Sonox kupić. Do tego promocję ma firma Baby Audio, producent Smooth Operatora, czyli takie konkurencyjne wtyczki dla bardzo dobrego Auk Suthe, czyli takiej wtyczki do wygładzania brzmienia i pozbywania się rezonansów.
No i tutaj ten Smooth Operator działa troszkę podobnie, no i można się w nią zaopatrzyć. Ciekawy jest też kompresor IHNY, tak się nazywa, z dwójką jeszcze w dodatku. Czyli IHNY, tu, tak można to przeczytać, też od Baby Audio.
Jest on do dostania za 39 euro i to jest taki kompresor do kompresji równoległej. Nie będę teraz wchodził w szczegóły, ale jeśli ktoś lubi się bawić kompresorami, to jest to jeden z takich ciekawszych eksperymentalnych kompresorków, więc można obadać.
Jeśli ktoś szuka DSR-a, może przejrzeć ofertę firmy Softube. Do kupienia jest bowiem ich największa wtyczka tego typu, czyli VICE DS. Ja go testowałem na blogu, nie tak dawno temu, w takim pojedynku DSR-ów i rzeczywiście wypadł on całkiem dobrze, bardzo skutecznie usuwał eski i był jednym z takich DSR-ów, którym uzupełniłbym moją bazę wtyczek, ale niestety jest bardzo drogi, normalnie, bo on normalnie kosztuje 200 euro, a tutaj w obniżce jest do kupienia za 80 euro, więc nadal trochę drogo i trochę to mi przypomina właśnie te sytuacje z Kirchhoffem, czyli teoretycznie jest duży upust, ale to nam daje ciągle dosyć wysoką cenę, przynajmniej na polskie warunki oczywiście.
No i jeśli chodzi o same sklepy, to by było chyba tyle. No też przyznam, że nie miałem jakiegoś dużego zapału, żeby wędrować po jeszcze jakichś takich małych sklepikach, patrzeć kto tam co ma. Nie oznacza to, że tam nie można oczywiście przepatrzeć jakichś mniejszych sklepów, być może uda się trafić na coś rzeczywiście okazyjnego.
No więc to tyle, jeśli chodzi o sklepy. Ja ze swojej strony polecam przyglądać się ofertom aż do czarnego piątku, łącznie z samym czarnym piątkiem, bo często najciekawsze oferty pojawiają się właśnie w sam piątek i trwają tylko jeden dzień.
Na tym się zasadza cała ta idea czarnego piątku. To tak w ogóle powinno być, że w czarny piątek właśnie wszystko się sprzedaje taniej. W każdym razie jeszcze chciałbym zwrócić waszą uwagę na produkty trzech firm, których wtyczki czy programy są według mnie warte zainteresowania.
I to są wtyczki firmy Sonyball, programy i wtyczki firmy Acon Digital i szwedzkiej firmy Clefgrant. Sonyball dostarcza świetne wtyczki z serii Smart i ich uproszczone wersje Pure. I to są takie wtyczki wykorzystujące elementy sztucznej inteligencji i umożliwiające pracę półautomatyczną.
One działają tak, że słuchają materiału audio i same z siebie sugerują parametry obróbki, żeby całość brzmiała powiedzmy dobrze. Taka jest idea. Nie zawsze to działa, ale zazwyczaj efekty pracy są całkiem niezłe. Wystarczy je trochę doregulować i jest naprawdę ok.
Acon Digital to z kolei producent świetnego edytora audio o nazwie Acoustica. Wersja standard tego edytora kosztuje bez promocji 59 euro i już ona jest naprawdę bardzo dobra i umożliwia całkiem niezłe działania na plikach audio.
Zaś wersja premium jest już niestety droższa i kosztuje 199 euro. Oferuje jeszcze więcej, m.in. edycję spektralną, pełny zestaw efektów wtyczek, także w postaci VST i wtedy one są też do wykorzystania poza Acoustica, więc warto się przyjrzeć właśnie tej wersji premium.
Te wtyczki są w mojej opinii przynajmniej równoważne, jeśli nawet nie lepsze od tego co oferuje firma Izotope w swoim pakiecie RX. Tylko jeszcze raz podkreślę, chodzi tutaj o wersję premium z tą bogatą listą wtyczek, ale żeby jeszcze dostać świetny reduktor pogłosu w postaci wtyczki Deverberate 3 i wtyczkę Defilter, czyli taki odpowiednik tej wspomnianej wcześniej wtyczki do wygładzania dźwięku i usuwania rezonansów, żeby dostać te dwie wtyczki trzeba kupić najpełniejszą wersję, jeśli tak można to określić, czyli Acoustica Post Production Suite i ona już kosztuje niestety 299 euro.
Za te 199, czyli za zwykłą wersję premium, dostaniemy bardzo bogaty zestaw wtyczek, ale bez Deverberate 3 i bez Defilter. Czyli niestety tych wtyczek nie ma, one też są bardzo fajne. Ceny są za te bogatsze wersje naprawdę wysokie, ale właśnie jest ten czarny piątek, więc kto wie, może będzie jakaś wyprzedaż.
Jeśli będzie, to ja nie widzę żadnych minusów, żeby się zaopatrzyć w tego typu oprogramowanie, zwłaszcza jeśli zajmujemy się taką restauracją dźwięku, czy musimy dużo zakłóceń usuwać, to moim zdaniem naprawdę ta wersja premium, czy ta już Post Production Suite to w ogóle, naprawdę robią bardzo dobrą robotę.
Jest wersja próbna, więc naprawdę zanim wydacie mnóstwo pieniędzy, zainstalujcie sobie tę wersję i sprawdźcie na waszym materiale jak to zadziała, ale moim zdaniem to jest naprawdę ciekawa propozycja. Jeszcze o tej firmie szwedzkiej Clevgrand powiem, bo tu są dwie interesujące wtyczki, oczywiście firma ma ich więcej, ale ja generalnie po przejrzeniu, po przetestowaniu wybrałem sobie dwie, których używam.
Używam Bruce Free, czyli od szumiacza. Moim zdaniem działa bardzo dobrze, mimo że to jest taki klasyczny od szumiacz, nie jakiś tam nowoczesny ze sztuczną inteligencją i z czymś. To jest taki klasyczny od szumiacz, że dajemy mu posłuchać fragmentu zaszumionego i on nam potem to zaszumienie usuwa z nagrania.
I robi to naprawdę całkiem przejrzyście, całkiem fajnie. I moim zdaniem warto sobie Bruce Free popatrzeć, tym bardziej, że ta wtyczka nie jest jakoś specjalnie droga, chyba kilkadziesiąt euro kosztuje, więc można rzucić okiem.
Z kolei drugą wtyczką, którą od Clefgrant bym Wam polecał przynajmniej przetestować, to jest Clefgrant Espresso. Jak można się po nazwie domyślić, to jest właśnie DSR, który w pierwszej wersji był taki dosyć nieintuicyjny, jeśli chodzi o warstwę graficzną, czyli obsługę.
Natomiast w wersji 1.2, która się pojawiła dwa miesiące temu, może trzy, ten interfejs został przepisany zupełnie na nowo i teraz już jest naprawdę bardzo prosty do rozgryzienia, bardzo prosty do opanowania i myślę, że nikt nie powinien mieć z tym problemu, a sam DSR działa dosyć skutecznie, więc wypróbujcie, jeśli macie problem z eskami w swoich nagraniach.
No i co, na koniec jeszcze zawsze warto mieć oko na okazję od Izotop, bo to jest taka firma, która może zrobić promocję z dnia na dzień i to na przykład promocję tylko jednodniową i co ciekawe, czasami oferuje te swoje najtańsze pakiety Elements, nie tyle, że one są tańsze, ale czasami są wręcz za darmo, więc warto tutaj naprawdę zapisać się na jakiegoś newslettera od Izotop, żeby dowiadywać się, bo naprawdę wtyczki od tej firmy, mimo tego, że firma w ostatnich latach troszkę jakby straciła impet i daje się wyprzedać na przykład firmie Aikon, moim zdaniem prywatnym przynajmniej i brakuje jej tutaj jakiegoś bardzo mocnego uderzenia.
Jeśli chodzi o mix mastering, tam Ozon na przykład, czy Neutron, to są naprawdę rozwijane narzędzia, natomiast Erex trochę tutaj jest zapomniany, leży odłogiem. Mam nadzieję, że wkrótce nadejdzie wersja 11, która znowu pokaże, że inżynierowie z Izotop znają się na rzeczy i tam coś będzie fajnego.
No więc tutaj trzeba trzymać rękę na pulsie i zachęcam, żeby zaglądać na stronę Izotopa i sprawdzać, a nóż w czarny piątek będzie jakaś niespodzianka. No i co? To chyba tyle, bo w kwestii programów DAW nie widzę, żeby tu się coś miało ruszyć.
Steinberg ostatnio wydał Cubase'a, ale to do podcastów średnio mi się wydaje dobry DAW. On jest po prostu trochę ciężki. Kokos ze swoim Ripperem tradycyjnie raczej nie będzie robił żadnych promocji, żadnych obniżek. PreSonus ze Studio One też raczej nic tutaj nie zaprezentuje, więc chyba nic się nie wydarzy w kwestii programów DAW.
Steinberg w sumie teraz jakoś będzie chyba wydawał WaveLab'a 12, ale nie wiem, czy zdąży na czarny piątek, bo nie mam żadnych przecieków. WaveLab 12 jest cały czas w opracowaniu. Jako beta tester mogę powiedzieć, że jest tam parę fajnych rzeczy.
Niekoniecznie podcastowych może, ale jeśli chodzi o obróbkę dźwięku, zwłaszcza o kontrolę głośności, o jakieś takie rzeczy związane z normalizacją, o nowe wtyczki, które się pojawią, to można się spodziewać dosyć ciekawych rzeczy.
Tak z mojej perspektywy to oceniam. Nie znam żadnego terminu premiery, więc zresztą i tak nie mógłbym Wam o tym powiedzieć pewnie. W każdym razie ja czekam aż się 12 pojawi. Jestem ciekawy co będzie w wersji Elements, bo ja testuję wersję Pro, więc trudno powiedzieć z czego wersja Elements będzie wykastrowana.
W każdym razie to też jest edytor, który warto mieć na uwadze, jeśli jeszcze nie macie, albo czujecie, że darmowe edytory audio troszkę już Was ograniczają, czy nie mają takich wygodnych rozwiązań, jakie byście chcieli, żeby miały, to myślę, że Acon Standard i WaveLab Elements to może być coś, co Wam właśnie zacznie odpowiadać.
WaveLab w ogóle ma jeszcze teraz wersję Cast 2. Nie wiem czy od razu pojawi się jakiś update do tej wersji, po premierze 12. Zobaczymy. Dla podcasterów to ja polecam zobaczyć. Nagrałem chyba nawet filmik na YouTubie, jest o WaveLab Cast 2, więc jeśli ktoś jest zainteresowany, jak tam się obrabia odcinki podcastu, to też odsyłam.
Wrzucę może link do opisu, żebyście znaleźli ten filmik na YouTubie, bo myślę, że warto zajrzeć i warto zobaczyć, jak to się w WaveLabie na przykład robi. No i cóż, to tyle. To życzę Wam zachowania zdrowego rozsądku. Nie kupujcie pierwszej rzeczy, która Wam wpadnie w oko, tylko zaplanujcie sobie te wydatki, bo okazji może być w sam czarny piątek dużo, a pieniędzy może się okazać za mało, więc rozważcie sobie to i zapiszcie te rzeczy, które chcielibyście kupić, które naprawdę Wam się przydadzą.
Warto mieć taką listę gdzieś zawsze na boku, bo nie wiadomo kiedy jakaś promocja się zdarzy i wtedy patrzycie, co jest na liście. Dobra, mam. No chyba, że nie obrabiacie, ale to wtedy odsyłam do poprzedniego odcinka z początku listopada, gdzie z Tomkiem Stankiewiczem z Tostanki.pl omawialiśmy sprawę tego, czy obrabiać, czy nie obrabiać.
Może Was to tam zachęci, żeby jednak troszeczkę poprawiać jakość nagrań. To tyle ode mnie. Przyjemnych zakupów i podzielcie się później w komentarzach, co udało Wam się znaleźć, trafić i kupić. Do usłyszenia. [MUZYKA] [MUZYKA] [MUZYKA] [MUZYKA] .
© 2024 Konrad Leśniak